Aktualne notowania

PCC ROKITA45.80 zł45.80 zł
PCC EXOL2.87 zł2.87 zł
Dane prezentowane są z 15 minutowych opóźnieniem.
Emisje Spółki

Aktualności

Obublikowano: 1 października 2013

Kamil Kosiński, Puls Biznesu, 01.10.2013 

Jest chemia między Rokitą a drobnymi

Spółka z Brzegu Dolnego wyznacza nowe standardy w komunikacji z inwestorami. Naśladowców na razie nie znajduje.

W najbliższą sobotę kilkudziesięciu obligatariuszy PCC Rokita będzie miało okazję zwiedzić fabrykę. Potem czeka ich spotkanie z kadrą zarządzającą. By uczestniczyć w tzw. dniu inwestora, nie trzeba mieć grubego portfela. Firma wysłała zaproszenia do wszystkich, którzy w nią zainwestowali i ugości tych, którzy pierwsi wyrażą taką wolę listownie, e-mailem lub telefonicznie. Wystarczy być posiadaczem jednej obligacji, której cena emisyjna wynosiła 100 zł.

Spółka już wcześniej pokazała, że pamięta o inwestorach indywidualnych. Co roku dostają do domu płytę CD z raportem rocznym. Zdarzyło się im otrzymać wino na święta, kalendarz na nowy rok oraz saszetkę żelu pod prysznic ze schematycznym opisem jego produkcji — by wiedzieli, do czego służą w praktyce surfaktanty, o których mogą przeczytać w raportach. Poza sekcją relacji inwestorskich na stronie internetowej firmy stworzyła też serwis pccinwestor. pl, mający nieco mniej formalny, a w pewnych fragmentach wręcz edukacyjny charakter.

— To dzięki zaufaniu i zaangażowaniu naszych obligatariuszy otrzymujemy pieniądze, z którychfinansujemy inwestycje, co przekłada się na rozwój firmy. Czujemy się zobowiązani, żeby informować ich o sytuacji w spółce, której papiery wartościowe posiadają. Dzięki temu jesteśmy dla nich wiarygodnym partnerem i budujemy z nimi trwałe relacje. Moim zdaniem, wielkość zainwestowanego kapitału nie powinna w żaden sposób determinować zaangażowania komunikacyjnego. Każdy z obligatariuszy powinien mieć dostęp do informacji o spółce, której powierzył swoje pieniądze. Dotyczy to zarówno osób, które kupiły obligacje na rynku pierwotnym, jak i wtórnym — tłumaczy Rafał Zdon, wiceprezes PCC Rokita.

Przywileje dla wiernych

I choć niewątpliwie utrzymywanie kontaktów z inwestorami jest łatwiejsze w przypadku papierów dłużnych niż udziałowych (obligacje często trzymane są od emisji do wykupu), to działania spółki z Brzegu Dolnego daleko odbiegają od rynkowych standardów.

— PCC Rokita jest ewenementem. Nie można co prawda powiedzieć, że spółkom na relacjach z inwestorami nie zależy, ale bardziej dbają o nie domy maklerskie, które zarabiają na sprzedaży obligacji, niż sami emitenci. Domy maklerskie nie przesyłają jednak żadnych materiałów do domów. Emisje obligacji schodzą na pniu, więc o relacje dba się, gwarantując w ogóle udział w objęciu emisji. Zresztą przy czwartej serii obligacji PCC Rokita było podobnie — komentuje Emil Szweda, analityk serwisu obligacje.pl.

Spółka gwarantowała wtedy obligatariuszom, którzy objęli pierwszą serię, że otrzymają przynajmniej tyle papierów, ile kupili za pierwszym razem. Informację o tym inwestorzy otrzymali oczywiście do domów. Podobnie jak wcześniej wiadomości o tym, że spółka przeprowadzi emisje drugiej i trzeciej serii. Otrzymali też powiadomienie o publicznej emisji akcji PCC Exol, czyli spółki, której główny akcjonariusz jest właścicielem PCC Rokita.

Inicjatywa po jednej stronie

Typowo detaliczne emisje obligacji przeprowadziły dotychczas m.in. Giełda Papierów Wartościowych (GPW) i Getin Noble Bank. Ten ostatni, mimo że wyemitował już kilka serii papierów dłużnych, nie wpadł jednak na to, by dotychczasowych obligatariuszy informować o kolejnych emisjach na specjalnych zasadach. GPW jest o tyle innowacyjna, że przez internet transmituje konferencje wynikowe zarządu i walne zgromadzenia. Poza tym relacje inwestorskie obu spółek mają charakter sztampowy i sprowadzają się do odpowiedniej sekcji na stronie www oraz zapewnień o otwartości ze strony biur relacji inwestorskich.

— Każdy może się do nas zwrócić z pytaniem, na które na pewno otrzyma odpowiedź — zaznacza Bartłomiej Eider, wicedyrektor biura PR GPW.

— Do dyspozycji obligatariuszy i akcjonariuszy stale pozostaje biuro relacji inwestorskich, które udziela wszelkich niezbędnych informacji zgodnie z polityką informacyjną spółki — informuje Artur Newecki z Getin Noble Banku.

95 mln zł Tyle kapitału z emisji czterech transz obligacji zdobyła PCC Rokita. Program ma wartość 200 mln zł.

66 proc. O tyle zredukowano zapisy w transzy otwartej w ostatniej emisji obligacji chemicznej spółki.

Kruk idzie w detal

Windykacyjna spółka zamierza sprzedać obligacje w ofercie publicznej. Udział w niej będą mogli wziąć także inwestorzy indywidualni. Prospekt emisyjny trafił już do KNF, a oferta będzie warta 150 mln zł.


Powrót do media o nas